Basisschoolleerlingen gaan op avontuur in de techniek

09-06-2017

Voor het tweede achtereenvolgende jaar geeft onze adviseur Peter de Vries op basisscholen les in techniek. Dat doet hij na de geslaagde pilot op scholen in Capelle en Krimpen aan den IJssel vorig jaar. “En de gemeente Krimpenerwaard is er dit jaar bijgekomen”, vertelt De Vries.

Lees verder

Basisschoolleerlingen gaan op avontuur in de techniek
Basisschoolleerlingen gaan op avontuur in de techniek
Basisschoolleerlingen gaan op avontuur in de techniek
Basisschoolleerlingen gaan op avontuur in de techniek

Op de foto's geeft Peter de Vries les op de Johannes Calvijnschool in Krimpen aan den IJssel. De leerlingen uit groep 7 mogen toekijken - en zelf ervaren - hoe een auto automatisch fileparkeert.

22 x groep 7

In mei en juni geeft Peter de Vries les op 22 scholen aan kinderen van groep 7. ‘Op avontuur in de techniek’ heet het project voor kinderen tussen de tien en twaalf jaar oud. ‘Vorig jaar deden nog maar zeven scholen mee”, aldus De Vries. “De belangstelling is dus verdrievoudigd.” 

Ook het lokale bedrijfsleven, zoals de scheepswerven en metaalbedrijven, maar ook de automotive, leveren een bijdrage aan het project door te laten zien hoe zij hun producten maken.”

Dokter of advocaat

De adviseur van LBP|SIGHT probeert de kinderen te interesseren om een vak in de techniek te kiezen. “Die kinderen zijn eigenlijk best geïnteresseerd”, zegt hij. “Het probleem ligt bij de ouders. Die willen dat hun kind dokter wordt of advocaat. Vanwege het slechte imago denken ze niet aan de techniek”, aldus De Vries. “Terwijl het tegenwoordig een schone bedrijfstak is, heel anders dan vroeger.” 

Maakbedrijven zijn nodig 

De verminderde belangstelling komt onder meer door het teloorgaan van veel grote industrieën in de afgelopen dertig jaar. “De gedachte was dat Nederland een pure diensteneconomie zou worden”, aldus De Vries. “Maar om echt toegevoegde waarde te creëren heb je nu eenmaal maakbedrijven nodig.” 

Hulp bij omgevingsaspecten

Deze komen de laatste jaren weer terug naar Nederland en LBP|SIGHT helpt ze bij het optimaal inrichten van hun bedrijfslocatie als het gaat om omgevingsaspecten, zoals geluid, luchtkwaliteit, externe veiligheid en duurzaamheid. “In het dichtbevolkte Nederland zijn dat belangrijke aandachtspunten”, licht de adviseur van LBP|SIGHT toe. 

Accent op techniek en veiligheid

In zijn lessen legt De Vries het accent op techniek en veiligheid, maar vooral op geluid, een van de expertises van LBP|SIGHT. “Spelenderwijs breng ik de kinderen de techniek rond geluid bij”, vertelt hij. “Ook behandel ik hoe je je gehoor kunt beschermen. Dus ook de volksgezondheid komt aan de orde.” Daarbij gebruikt De Vries onder meer informatie van de Nederlandse Vereniging van KNO-artsen. 

Vragen stellen en proefjes doen 

Hij probeert de aandacht van de kinderen vast te houden door veel vragen te stellen en proefjes te doen. “Als adviseur ben ik gewend in presentaties kort en krachtig te zijn en to the point te blijven. Maar bij kinderen moet je juist uitweiden, veel vertellen en met concrete voorbeelden komen. Interactief dus en veel meer in de vorm van een gesprek met de klas dan een les, waarbij de leraar als enige aan het woord is.” 

Een goed rapport

De leerlingen weten de ‘lessen’ van De Vries te waarderen. “Elke school houdt na de les een evaluatie”, zegt hij. “De kinderen moeten mij dan een cijfer geven. En tot nu toe zijn het alleen maar voldoendes geweest met regelmatig een acht of een negen”, meldt De Vries tevreden. 

Open bedrijvendag 1 juli

‘Op avontuur in de techniek’ eindigt op zaterdag 1 juli met een open dag in het gebied. Kinderen en hun ouders kunnen dan een groot aantal maakbedrijven van binnen bekijken. Op een centrale markt is ook LBP|SIGHT present. “Want ik laat geen gelegenheid onbenut mensen te interesseren hun toekomst in de techniek te zoeken”, aldus De Vries.