09 november 2020

Alweer vijf jaar ‘Op avontuur in de techniek’ bij basisscholen

Het is alweer vijf jaar geleden dat Peter de Vries, senior adviseur op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en participatie, zijn eerste les ‘Op avontuur in de techniek’ gaf. Een succesvol project dat basisschoolleerlingen en docenten enthousiast maakt over techniek – een vakgebied dat veel te bieden heeft qua mogelijkheden en werkplezier. Peter de Vries: “Ook in deze tijd van corona zijn de lessen nog even succesvol.”

Het doel van de lessen ‘Op avontuur in de techniek’ is om kinderen enthousiast maken voor techniek. Dit is één van de manieren waarop we als LBP|SIGHT invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Oftewel, zo willen we als bedrijf verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij.

Op avontuur in de techniek

MEER WETEN?
Neem contact op met een van onze adviseurs.

EEN STUKJE SCHEEPSHUID ZEGT VEEL

Peter de Vries vertelt: “Deze technieklessen verzorgen we normaliter samen met verschillende technische bedrijven, zoals de scheepsbouw, installatie- en autobedrijven, maar ook een fietsenmaker. We laten gereedschappen als een slijptol, beschermende kleding of een stukje scheepshuid aan de kinderen zien. Zo krijgen ze een idee van wat een technisch vak kan inhouden.”

Ook leren de kinderen in het verlengde iets over veilig werken. “Zo laten we ze een fietsbel in elkaar zetten en gebruiken die voor proefjes. Hierbij praten we bijvoorbeeld over het voorkomen van gehoorbeschadiging.”

EEN TECHNISCH PERSPECTIEF

In deze tijd van corona heeft Peter de les in zijn eentje vormgegeven. Als rasechte fiets- en wielerliefhebber, heeft hij een les gemaakt over fietstechniek met als praktijkopdracht het plakken van een band: een vaardigheid die in de praktijk van alledag goed van pas komt. Daarnaast besteedt hij aandacht aan het wielrennen en waarom een wielrenfiets heel anders is dan een gewone fiets.

“Het is de bedoeling dat kinderen gaan beseffen dat je met een technisch beroep een goede boterham kunt verdienen,” zegt Peter. “Daarnaast is het een ontzettend leuk vakgebied. Er valt zoveel te kiezen als je verder kijkt dan geijkte beroepen als arts, advocaat of accountant.”

‘HET SUCCES IS DUIDELIJK MERKBAAR’

Het succes van de lessen is af te lezen van hoe de leerlingen en docenten reageren. Peter de Vries: “Het enthousiasme spat ervan af! Een leerling vroeg me na de les: ‘Meneer, heb ik nou goed begrepen dat je met fietsen repareren ook geld kunt verdienen?’ Door zo’n reactie weet ik dat ik mijn doel heb bereikt.”

Van docenten kreeg Peter de vraag of hij ook een aanvullende les kon bedenken rond het technische aspect van de fiets en beweging. Hij is in zijn vrije tijd manager van een opleidingsploeg voor wielrensters en heeft in die hoedanigheid diverse mogelijkheden. De leraren waren erg te spreken over de praktische insteek van de lessen. Peter: “Je moet iets bedenken wat tien- of elfjarige kinderen leuk vinden. Daarbij ligt de focus niet op alleen maar luisteren, maar vooral op dóen.”

EEN MOOI NEVENEFFECT

De lessen ‘Op avontuur in de techniek’ leveren niet alleen de leerlingen wat op. Er ontstaat een mooi neveneffect uit de samenwerking tussen ons als ingenieursbedrijf en de partners – vaak ook onze klanten – met wie we de lessen doorgaans verzorgen. Peter de Vries: “Het leidt tot een hernieuwde binding met onze klanten. Juist omdat we op een andere manier samenwerken: buiten het zakelijke om.”