26 januari 2023

Inzicht in (toilet)bezoekers: het gebruik van 3D-simulaties voor cultuurhuis Amare

Een groot publiek gebouw ontwerpen vraagt om inzicht in gebruikersstromen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat reizigers zich snel en efficiënt over een luchthaven kunnen bewegen? Of dat mensen in een voetbalstadion makkelijk een drankje kunnen halen tijdens een wedstrijd? Of dat bezoekers van een theatervoorstelling allemaal tegelijk naar het toilet kunnen in de pauze?

Met 3D-simulaties krijg je inzicht in hoe mensen zich bewegen in een gebouw. Jaco Verschoor, adviseur brandveiligheid, vertelt hoe hij voor Amare, het grote, iconische cultuurhuis in Den Haag, de 3D-simulaties verzorgde samen met collega Rob Dekkers. “Je ziet direct waar knelpunten kunnen ontstaan in een gebouw.”

3D-simulatie Amare

MEER WETEN?
Neem contact op met een van onze adviseurs.

Lange wachtrijen voorkomen

Naast advies over brandveiligheid werd Jaco tijdens het ontwerpproces van Amare ingeschakeld voor het uitvoeren van 3D-simulaties. Hij vertelt: “Het cultuurhuis is groot en beschikt over vier verschillende zalen. Men wilde zeker weten dat er geen problemen zouden ontstaan bij bijvoorbeeld de garderobe, de kassa of de lift als het gebouw eenmaal in gebruik was genomen. Bezoekers moeten bijvoorbeeld niet te lang in de rij hoeven te staan.”

Daarom is het belangrijk om in de ontwerpfase te kijken hoe een toekomstig gebouw zich gedraagt in dagelijkse situaties. “Daarvoor gebruikten we de Pedestrian Dynamics® crowd simulation software van InControl. Binnen deze software modelleerde ik het gebouw. Daarbij ging het vooral om de vloer waarover de bezoekers van Amare lopen en eventuele obstakels die ze kunnen tegenkomen. Denk aan deuren of kolommen. Om die specifieke elementen te bepalen, werkte ik met CAD-software.”

Uitgangspuntendocument voor bezoekersgedrag

Samen met de in Amare gevestigde partijen – Stichting Amare, het Koninklijk Conservatorium, het Nederlands Dans Theater en het Residentie Orkest – stelden we vanuit LBP|SIGHT een uitgangspuntendocument op. “Hierin definieerden we precies wat de bezoekers doen. Bijvoorbeeld: voor elke voorstelling komen er 100 mensen per kwartier binnen. Zij hangen allemaal hun jas op in de garderobe. 80 procent koopt eerst een drankje, 20 procent loopt direct door naar de zaal. Et cetera. Na akkoord op deze uitgangspunten begonnen we met de simulatie. De Pedestrian Dynamics®-software simuleert aan de hand van onze invoer hoe personen zich door het gebouw bewegen. Je ziet dan al snel waar de knelpunten ontstaan in een pand,” aldus Jaco.

Toiletten als uitdaging

Een van de uitdagingen bleken de toiletten. Jaco: “In eerste instantie gingen we uit van 15 tot 20 minuten pauze tussen de voorstellingen. De meeste mensen willen dan een drankje halen en naar het toilet. Met 1.500 bezoekers in één zaal bleek dat de pauze daarvoor te kort was. Vooral de dames moesten te lang wachten bij het toilet. Uiteindelijk maakten we zo’n 6 à 7 simulaties van het toiletbezoek voordat we tot een acceptabele situatie kwamen. Op basis daarvan hebben de architecten (NOAHH | Network Oriented Architecture en Jo Coenen Architects & Urbanists) het ontwerp aangepast. Zo zijn er meer damestoiletten bij gekomen en is de positie van de wasbakken aangepast. Dit leverde grote verbeteringen op. Vorige maand werd in De Architect nog gepleit dat architecten de vuistregel voor toiletten moeten herzien: dit onderdeel van een gebouw is nog vaak een ondergeschoven kindje.”

Vakgebieden (1)

Medewerkers (2)

Adviseur Jaco Verschoor
Jaco
Verschoor
Adviseur brandveiligheid
Adviseur Rob Dekkers
Rob
Dekkers
Adviseur bouwakoestiek