LBP|SIGHT adviseert bij bouw meest duurzame tunnel van Nederland

16-06-2017

De voorbereidende werkzaamheden in Den Haag voor de aanleg van de Victory Boogie Woogietunnel zijn begonnen. Het wordt de meest duurzame tunnel van Nederland. Wij waren als adviseurs in de ontwerpfase intensief bij het project betrokken.

Lees verder

LBP|SIGHT adviseert bij bouw meest duurzame tunnel van Nederland
LBP|SIGHT adviseert bij bouw meest duurzame tunnel van Nederland
LBP|SIGHT adviseert bij bouw meest duurzame tunnel van Nederland
LBP|SIGHT adviseert bij bouw meest duurzame tunnel van Nederland

Energiezuinige verlichting 

“Met name bij het realiseren van de duurzaamheid waren wij nauw betrokken”, zegt Sierd Tilma, adviseur bouwfysica. De tunnel krijgt onder meer zonnepanelen op de inritten en er komt duurzaam asfalt. Verder wordt het fijnstof afgevangen en komt er energiezuinige verlichting. 

Ogen wennen aan licht of donker 

“We moesten een goede overgang realiseren tussen buiten en binnen”, legt Tilma uit. “De ogen van automobilisten moeten altijd wennen aan meer licht of juist het donker. We moesten dat probleem van snelle contrastverschillen oplossen. Maar tegelijkertijd ook een zo hoog mogelijke energieopbrengst door de zonnepanelen bereiken.” 

Buitengewoon duurzaam 

Dat is onder meer gerealiseerd door de panelen een stuk over de weg te laten hangen. Verder zijn ze uitgevoerd in glas met celletjes erin. Daardoor krijgen de automobilisten straks te maken met een geleidelijke overgang tussen binnen en buiten. “En toch is de verlichting buitengewoon duurzaam”, aldus de adviseur van LBP|SIGHT, “en de tunnel in zijn geheel superenergiezuinig.” 

Efficiënt bouwproces met BIM 

Bij het ontwerp werd gewerkt met BIM: Building Information Modeling. Daarbij worden digitale 3D-modellen gebruikt tijdens het ontwerp- en bouwproces. 

We gebruikten het gezamenlijke BIM-model van Paul de Ruiter Architects en Bouwcombinatie Rotterdamsebaan. We voerden op basis van dit model onze berekeningen uit en gaven input voor wijzigingen in het BIM-model. Vervolgens is het definitieve model gebruikt om alle berekeningen uit te voeren. 

Het werken met BIM is erg prettig, vindt Tilma. “Door met meerdere partijen met hetzelfde model te werken, krijg je een efficiënt proces. Er is altijd een goede afstemming tussen de verschillende partijen, omdat iedereen met dezelfde gegevens werkt. En die efficiëntie was gezien de korte doorlooptijd van dit project erg welkom.” 

Huzarenstukje 

De aanleg van de Victory Boogie Woogietunnel is ook in bouwkundig opzicht een huzarenstukje. Hij gaat door de A4 heen en onder woonwijken, een trambaan, weilanden en polders door. De tunnel van twee kilometer lang is onderdeel van de Rotterdamsebaan. Dat is de nieuwe verbindingsweg tussen het knooppunt Ypenburg (A4/A13) en het centrum van Den Haag.

Attractiepark Drievliet

De tunnel komt in de Vlietzone Zuid weer boven. Hier liggen onder andere de parkeerplaatsen van attractiepark Drievliet. Het park verkoopt dit deel van de grond aan de gemeente zodat de aanleg van de tunnel en verbindingsweg mogelijk is. Onze rentmeesters en onteigeningsexperts begeleiden en ondersteunen het attractiepark bij de verkoop.

Onze adviseurs ruimtelijke ordening en onze geluidspecialisten hebben Drievliet ook begeleid bij de vergunningprocedures voor een indoorhal die mogelijk is door de herinrichting van het parkeerterrein.

Start werkzaamheden

Het daadwerkelijk boren van de twee tunnelbuizen, onderdeel van de Rotterdamsebaan, start begin 2018. De Victory Boogie Woogietunnel moet in 2020 klaar zijn.