Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)

2005-2016

Een treinstation, een busstation, kantoren, winkels, appartementen, horeca, een fietsenstalling en een parkeerdek: de openbaar vervoerterminal (OVT) in Breda heeft het allemaal. Het was een technische uitdaging om een complex te creëren waar al deze functies samenkomen. Bij dit omvangrijke project konden we bijna alle expertises van ons bureau inzetten.

Lees verder

Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)
Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)
Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)
Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)
Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)
Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)
Nieuwbouw station Breda - Openbaar vervoer terminal (OVT)

Coördinatie en advies 

Ruim tien jaar lang hadden we een coördinerende en adviserende rol bij dit bijzondere en grote project. We gaven integrale adviezen over het bestemmingsplan, de brandveiligheid, de externe veiligheid, akoestiek, trillingen en bouwfysica. Dat deden we tijdens het ontwerptraject, vanaf 2005, en tijdens de bouw, van 2012 tot 2016. 

Brandveiligheidsconcept op maat voor de terminal

Vanwege de grote hoeveelheid mensen die continu in het complex aanwezig zijn, waren de brandveiligheid en de externe veiligheid belangrijke speerpunten bij het ontwerp. 

Voor een optimale veiligheid van de mensen die in de OVT wonen, werken en winkelen, stelden we een op maat gemaakt pakket met brandwerende maatregelen samen. Dat deden we in overleg met ProRail en de Veiligheidsregio Noord-Brabant. 

Geluidoverlast en trillingen in woningen OVT voorkomen 

Er is veel vraag naar woningen dichtbij het openbaar vervoer. Daarom realiseerde de opdrachtgever 147 appartementen in de terminal in Breda. 

Maar de bewoners van die appartementen moeten natuurlijk wel comfortabel wonen, en geen hinder ondervinden van geluid en trillingen. We adviseerden daarom over de toetreding van daglicht in de appartementen via de binnentuinen en over de geluidisolatie tussen het spoor en de woningen. 

Verstaanbaarheid omroepinstallaties

Ook gaven we advies over de ruimteakoestiek op de perrons van het treinstation. We voerden berekeningen en simulaties uit om te zorgen dat de omroepinstallaties goed te verstaan zijn door de reizigers. 

De OVT in cijfers

  • Er werden 2,2 miljoen bakstenen gebruikt voor de bouw. 
  • Er zijn zeven sporen en drie perrons: er kunnen 16 treinen per uur stoppen. 
  • De OVT is berekend op 57.000 treinreizigers per dag. 
  • Het nieuwe busperron heeft ruimte voor twintig bussen en is berekend op 38.000 buspassagiers per dag. 
  • Er is 20.000 m2 kantoorruimte en 9000 m2 winkelruimte. 
  • Er zijn 147 appartementen. 
  • Op het parkeerdek kunnen 720 auto’s staan, in de fietsenstalling 4200 fietsen. 
  • De noord- en zuidkant van het complex staan met elkaar in verbinding door een voetgangerstunnel van 36 meter breed en 70 meter lang. 

De openbaar vervoerterminal in Breda is dus met recht een omvangrijk project te noemen. 

Opdrachtgever: ProRail Infraprojecten
Architect: Architectenbureau Koen van Velsen b.v.
Aannemer: Bouwcombinatie OVT Breda (Hurks en Ballast Nedam) 

Beeldmateriaal: ProRail