16 april 2024

Girls’ Day 2024: ‘Na een beetje aanmoediging gingen de meiden flink los’

Op donderdag 11 april deden we voor de negende keer mee met Girls’ Day, een initiatief van VHTO – expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek en IT. Dit keer bezochten 27 meiden van het Utrechts Stedelijk Gymnasium ons kantoor. Ze maakten via interactieve workshops kennis met bouwakoestiek, bouwfysica en circulariteit.

De middelbare scholieren zijn nog maar net vertrokken als onze collega’s Jaanika, Lara en Sterre terugblikken. “Het was een heel geslaagde dag. Sommige meiden waren zo enthousiast dat ze na de afsluiting wat langer bleven. Ze wilden de opdracht uit de workshop nog even afmaken – het demonteren (lees: slopen) van huishoudelijke apparaten.”

MEER WETEN?
Neem contact op met een van onze adviseurs.

Interesse in onze vakgebieden

Volgens onze collega’s hadden de meiden van het Utrechts Stedelijk Gymnasium duidelijk interesse in onze vakgebieden. “De meiden hadden veel originele ideeën om hun eigen schoolgebouw te verduurzamen. Maar ze waren bijvoorbeeld ook al bekend met het ‘recht op reparatie’ – een van de strategieën om af te stappen van het huidige lineaire productiesysteem en over te gaan op een circulair systeem.”

De belevingswereld van middelbare scholieren

Qua invulling van de dag wilden we zo goed mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de middelbare scholieren. Jaanika, Lara en Sterre: “We hielden de informatie behapbaar en maakten de opdrachten zo leuk en praktisch mogelijk. Zo mochten de meiden in één van de workshops apparaten slopen, met als achterliggende opdracht: bedenk hoe dit apparaat duurzamer geproduceerd kan worden. Eerst waren ze nog wat voorzichtig, maar na een beetje aanmoediging gingen ze flink los.”

In dezelfde workshop lieten onze vrouwelijke adviseurs zien wat de milieu-impact van een tostiapparaat is. Op de vraag: ‘Hoe kun je de impact van zo’n apparaat verminderen?’ kwamen de meiden met goede, soms grappige oplossingen. “Ze opperden bijvoorbeeld betere schroeven om het apparaat makkelijker te kunnen repareren, het gebruik van groene stroom, maar ook: gewoon minder tosti’s eten.”

Het oordeel van de meisjes zelf

Onze collega’s waren duidelijk enthousiast over deze editie van Girls’ Day. En de meisjes zelf? We vroegen het een paar eersteklassers. Willemijn: “Ik vond de workshop over akoestiek het leukst. Daar heb ik veel geleerd over geluid en trillingen. We kregen voorbeelden te horen en mochten zelf geluid meten.”

Anna en Kato waren erg te spreken over de workshop Bouwfysica. “We gingen aan de slag met een plan voor een duurzame school. Van een moestuin tot afvalscheiding en een bushalte dicht bij school: we hadden genoeg ideeën om onze school te verduurzamen!” Kato: “Het lijkt me best leuk om later zelf ook gebouwen te ontwerpen die heel duurzaam zijn.”

Wat de meiden later precies willen worden, weten ze nog niet allemaal. Yrsa wel: “Ik wil graag iets in de richting van geneeskunde doen.” Opvallend is dat ze allemaal benieuwd zijn naar technische vakken als natuurkunde en scheikunde. “Die vakken hebben we in de eerste klas nog niet. Wel het vak Science, dat is leuk. Vooral als we zelf aan de slag mogen, bijvoorbeeld met zelf plastic maken.”

Wéér meedoen met Girls’ Day

Dit jaar deden we voor de negende keer mee met Girls’Day. Waarom? Daarover zijn onze collega’s Jaanika, Lara en Sterre het eens: “We hebben meer vrouwen nodig in de techniek. Bij ons op kantoor is de man-vrouwverhouding best goed, maar het wisselt wel per vakgebied. We willen meisjes laten zien én ervaren wat er mogelijk is als je kiest voor een technische richting.”

Beeldmateriaal: Liesbeth Dingemans in samenwerking met VHTO